Byråkrati 1

Fick ett brev idag med en faktura på fordonsskatt för MC som jag sålde för två veckor sedan. Tänkte givetvis att det bara var att kasta den men jag ringde Transportstyrlsen ändå för att vara säker.
Det svarade en kille där och jag förklarade mitt ärende och sa något i stil med "Jag tänkte bara höra ifall ni vill veta att jag fått den och kastar den ifall ni behöver annulera något", men tji fick jag!

Resten av samtalet löd ungefär såhär:
- Ja, jag ser här att du sålde fordonet den 3 December.
- Stämmer! (tänkte att nu är det grett)
- Nej men då är det så att det är den som står som ägare den sista November som ska betala fordonsskatten.
- Jaha! Så man betalar alltså skatten i efterskott? (fortfarande oberörd)
- Nej man betalar i förskott, men eftersom du ägde fordonet den sista November så är det du som betalar för det kommande året.
- FÖR ETT FORDON JAG INTE ÄGER?! (inte längre oberörd)
- Japp, så säger trafikskattelagen.
- Jaha, tack då.
- Tack hej!

*klick*

Han lugnade mig dock med att jag kommer få tillbaka skatten om han ställer av fordonet och man brukar ju ändå inte ha en MC påställd över vintern. Varpå jag svarade "Nej, det är sant." men tänkte "Håll käften!"...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0