Från smått till stort.

Har idag pysslat med att gömma lite kablar till TVn, det blev en del jobb eftersom jag fick bygga en ny tröskel ut till hallen. Det gjorde inte så mycket eftersom jag nu fick tillfälle att köpa mig en såg! :-)
Riktigt nöjd med resultaten och tv-hörnan blev riktigt "clean".
Har också varit iväg och köpt fjärrstyrda uttag så att jag nu kan tända och släcka vitrinskåpet, fönsterlampan samt slå av strömmen till tv/stereoprylarna så slipper de stå på stand-by och dra ström.

Så här blev kabeldragningen:


Sitter för tillfället och kikar på en intervju med Carl Sagan och Stephen Hawkins (världens smartaste man) och universum och dess skapelse. När man hör vad de har att säga om allt därute som vi inte förstår oss på så förstår man hur obetydligt en kabel egentligen är.

För er som åtminstone en aning känner för att åtminstone få ta del av ett fragment av det mysteriet som universum är så rekommenderar jag att ägna 10 minuter av ert liv åt denna video:
God, the Universe and everything else
sedan är det bara att klicka er vidare därifrån tills nu lessnar!


Oavsett om ni är så pass intresserade av universum eller inte så att ni kikar på filmen så tycker jag ändå att ni ska se låten jag länkade till i inlägget "A glorious dawn". Läs texten och njut av musiken, mer material för eftertanke finner ni knappast i någon annan låt.



If you want to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe. - Carl Sagan




P.S! Hittade precis en sjukt "rolig" video där Sagan beskriver den 4 dimensionen (vi har 3 dimensioner bredd, höjd och längd). Videon är grymt pedagogisk och skulle kunna visas för en mellanstadieklass, han beskriver nämligen med urklippta figurer och pratar bland annat om en påhittad värld vid namn "flat-land".

4th dimension

Jag måste säga att det grämer mig att veta hur "många" som kommer läsa det här och kanske till och med börja se någon av det tre klippen utan att ens lyckas uppbringa ett uns av intresse för ämnet. Det här är nämligen inte någon påhittad kultur från Asien eller ett fotbollslag som tagit sig upp till högsta ligan. Det här är ett ämne om oundvikligt involverar oss alla, allt vi vet, allt vi känner till och allt vi är. Vi kan blunda för kunskapen men vi slipper aldrig undan fenomenet i sig.

Måste avsluta med ett till citat. Få saker fascinerar nämligen mig så mycket som människor med kunskap, och den här mannen har antagligen mer än de flesta av oss någonsin kommer att kunna drömma om.

However, if we discover a complete theory, it should in time be understandable by everyone, not just by a few scientists. Then we shall all, philosophers, scientists and just ordinary people, be able to take part in the discussion of the question of why it is that we and the universe exist. If we find the answer to that, it would be the ultimate triumph of human reason -- for then we should know the mind of God. - Stephen Hawkins

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0